Bloggar Lindas Bakskola Lindas kladdkakor Lindas semlor Okategoriserade

Lindas semmelkladdkaka

Lindassemmelkladdkaka6 Lindassemmelkladdkaka3

Det bästa av två världar – kladdkaka och semla i ett! En riktigt läcker, god kladdkaka med semmelsmaker. Botten är kryddad med kardemumma och den är garnerad med mandelmassa, florsocker och vispgrädde. Precis samma ingredienser som en semla, men i ett annat format. Den är gudomligt god och har blivit en ny favorit hemma hos oss!

TIPS! Följ mig gärna lindasbakskola på Instagram (klicka här)Facebook (klicka här).

Lindas semmelkladdkaka

Ca 12 bitar

150 g smör
2 ½ dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
3 ägg
1 ¾ dl vetemjöl
½ tsk kardemummakärnor, mortlade

Garnering
150 g mandelmassa
florsocker
3 dl vispgrädde
ev. mandelspån

GÖR SÅ HÄR

1. Sätt ugnen på 180 grader. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt strösocker, vaniljsocker, salt, ägg och vetemjöl. Rör om allt till en smet.

2. Häll smeten i en smord och bröad springform, 23–24 cm i diameter. Strö kardemumman över smeten i formen.

3. Grädda kakan mitt i ugnen i 20–24 min beroende på hur kladdig du vill ha den.

4. Riv mandelmassan grovt.

5. Strö mandelmassan över kladdkakan medan den fortfarande är varm. Platta till massan lite lätt. Låt kakan svalna i formen. Låt gärna kladdkakan stå i kylen i någon timme innan du garnerar den. Då blir bottnen segare och godare.

6. Pudra florsocker över mandelmassan. Vispa grädden fluffig och lägg den i en snygg hög på kladdkakan. Strö ev. över mandelflarn.

1. Sätt ugnen på 180 grader. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt strösocker, vaniljsocker, salt, ägg och vetemjöl. Rör om allt till en smet.
2. Häll smeten i en smord och bröad springform, 23–24 cm i diameter. Strö kardemumman över smeten i formen.
3. Grädda kakan mitt i ugnen i 20–24 min beroende på hur kladdig du vill ha den.
4. Riv mandelmassan grovt.
5. Strö mandelmassan över kladdkakan medan den fortfarande är varm. Platta till massan lite lätt. Låt kakan svalna i formen. Låt gärna kladdkakan stå i kylen i någon timme innan du garnerar den. Då blir bottnen segare och godare.
6. Pudra florsocker över mandelmassan. Vispa grädden fluffig och servera den till kladdkakan.
6. Pudra florsocker över mandelmassan.
7. Vispa grädden fluffig och servera den till kladdkakan.
7. Vispa grädden fluffig och servera den till kladdkakan. Strö eventuellt över mandelflarn.

Lindassemmelkladdkaka2 Lindassemmelkladdkaka5 Lindassemmelkladdkaka4

Kommentarer inaktiverade.

Du kanske också gillar...

Bakad potatis & Keso

Bakad potatis och Keso är en grymt god kombination! Nyttigt, gott och mättande!

Bakad potatis i mikron

Bakad potatis går snabbt att göra i mikron! Det blir en härlig lunch med en god röra eller till en bit kött/kyckling med en klick smör – supergott!

Strösselmums

Som kärleksmums med med chokladströssel. Glasyren är galet god och strösslet ger en knaprighet som pricken över i.

Kalljästa grötfrallor

Kalljästa frallor med gröt i degen! Gör degen på kvällen och grädda dem direkt när du vaknar.

Havregrynsgrötfrallor

Havregrynsgröt i degen gör bröden extra saftiga och hållbara.

Mjölfri havregrynslimpa

Nyttig limpa helt utan vetemjöl! Behöver inte jäsa och innehåller ingredienser man oftast har hemma!

Kesosallad

Kesosallad är ett gott, nyttigt tillbehör som passar till kött, kycklingfilé, lax och bönor.