Bloggar Lindas Bakskola Lindas tips & fakta Okategoriserade

Varför stämmer inte jästiden?

Skärmavbild 2016-03-28 kl. 21.29.31

Varför stämmer inte jäsningstiden?

Svar: Det är svårt att ange en exakt jäsningstid när man bakar bröd och bullar. Tiden påverkas av hur varmt det är i rummet och vilken temperatur vätskan och ingredienserna har. Ett varmare rum ger snabbare jäsning och ett kallt rum ger en långsam jäsning. En bra riktlinje är när degen har växt till ungefär sin dubbla storlek och känns elastisk på ytan om man trycker till försiktigt med fingret på degen.

Baka urgoda grötbullar – klicka här för länk!

Havrebollar med vit choklad

Kalasgoda havrebollar med riven, vit choklad istället för kakao. Riktiga 10-poängare!

Påskpyssel! Så färgar du äggen randiga

Det är roligt att pyssla och färgade ägg hör påsken till. Du kan enkelt göra snygga ränder i färgen – klicka på rubriken för att se hur man gör!

Kesoplättar med hallon (utan mjöl)

Nyttiga, supergoda plättar gjorda på Keso och ägg, helt utan mjöl. Goda och mättande till frukost, lunch eller mellis.

Lindas drömgoda midsommartårtor

23 superläckra tårtor & desserter till midsommar från Lindas bakskola!

Glass – grundrecept / Vaniljglass

Ljuvligt gott basrecept på vaniljglass som kan smaksättas efter egen smak. (Receptet innehåller inte kondenserad mjölk).

Kexchokladglass

Kexchoklad i glassen är fantastiskt gott – en perfekt kombination!

Daim-marängtårta

Frasiga marängbottnar penslade med choklad, fluffig vispgrädde med knäckig Diam. Ljuvligt gott!

10-minuterstårta

På bara några minuter fixar du midsommaraftons höjdpunkt! Det enkla är det allra godaste!