Bloggar Lindas Bakskola Lindas bullar Okategoriserade

Bakskolan: Festlig kanelfläta steg-för-steg

kanelfläta
Bakskolan: festlig kanelfläta steg-för-steg. En vacker, klassisk kanellängd är som gjord för att lägga mitt på bordet till fest. Och lika snygg som enkel att göra.

2 st

50 g jäst
150 g smör
6 dl mjölk
2 krm salt
1 dl strösocker
1 tsk kardemumma
15–16 dl vetemjöl

Fyllning
75 g smör
1 dl strösocker
2 msk vaniljsocker
2 msk kanel

ägg
pärlsocker

1. Smula ner jästen i en skål. Smält smöret och häll i mjölken. Värm vätskan till 37 grader.

2. Häll degvätskan över jästen och rör tills den har löst sig.

3. Tillsätt salt, socker, kardeumma och mjölet, litet i taget. Arbeta till en smidig deg och låt den jäsa under bakduk i ca 45 min.

4. Fyllning: Lägg smöret i en skål och smält det lite grann i mikron så att det blir mjukt, men inte rinnande. Tillsätt strösocker, vaniljsocker och kanel. Blanda ihop med en sked.

5. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den i någon minut. Dela degen i två bitar.

6. Kavla ut bitarna till rektangulära plattor på ett mjölat bakplåtspapper.

7. Bred på fyllningen i mitten av degplattan (se bild 2 nedan).

8. Skär skåror med en kniv eller degskrapa i degen (se bild 3 nedan).

9. Fläta längden genom att lägga varannan flik över varandra (se bild 4 nedan). Skarvarna ska överlappa varandra så att flätan inte går upp under gräddningen. Sätt ugnen på 200 grader.

10. Låt flätan jäsa under bakduk i ca 30 min.

11. Pensla flätan med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.

12. Grädda i nedre delen av ugnen i 15–20 min.

1. Fyllning: Smält smöret lite grann i mikron. Tillsätt strösocker, vaniljsocker och kanel. Blanda med en sked.
2. Kavla ut degen till en rektangel på ett mjölat bakplåtspapper. Bred ut fyllningen i mitten av degen.
3. Skär skåror i degen med en degskrapa eller en kniv enligt bilden. Skårorna ska luta mot dig.
4. Fläta längden genom att lägga varannan flik över varandra.
5. Pensla längden, efter andra jäsningen, med ägg och strö över pärlsocker.
6. Två fina, festliga längder som gör succé på kaffebordet.